Sok cukier
Adobe Stock
Newsy

Ile cukru jest w popularnych napojach? Szokujące liczby

Jesteś tym, co jesz – głosi znane powiedzenie. A co z naszym piciem? Zobaczcie sami, ile cukru pochłaniamy pijąc popularne napoje.
Hubert Rój
grudzień 28, 2020

Święta Bożego Narodzenia, sylwester, a potem karnawał. Niekończącym się biesiadom zazwyczaj towarzyszą nie tylko napoje wyskokowe.

Oprócz trunków, na stołach aż roi się od słodzonych napojów, którymi popijamy alkohol i pochłaniane w wielkich ilościach pokarmy.

Niektórzy tak bardzo przywykli do picia coli czy słodkich soków owocowych, że popijają ją do obiadów przez cały rok. Gdy zobaczą te liczby, z pewnością zastanowią się, czy to dobre dla ich zdrowia.

Kasia gotuje z Polki.pl - Ciasto marchewkowe z orzechowym kremem

Ile cukru ma Coca-cola?

Zacznijmy od prawdziwej, nomen omen, czarnej owcy w śród słodkich napojów. Chodzi oczywiście o colę. Mocno gazowany, zimny napój świetnie pasuje do słonych i tłustych dań.

Niestety nie za bardzo nie pasuje cola naszym organizmom. W jednej puszcze coca-coli znajduje się aż 7 łyżeczek cukru (w jednej łyżeczce mieści się ok. 5 g. cukru). To prawdziwa bomba cukrowa, dlatego pijmy colę jedynie raz na jakiś czas.

Podobnie w liczbach wyglądają także takie napoje jak Fanta, Mirinda, Sprite czy 7UP. Prawdopodobnie nie będzie to dla nikogo zbytnim zaskoczeniem.

W szoku można się znaleźć za to, gdy na tapecie pojawią się soki przecierowe. Popularne napoje z marchwi, banana, pomarańczy czy brzoskwini to ulubiony napój najmłodszych.

Mała ilość błonnika w tych napojach sprawia, że cukry w nich zawarte wchłaniają się bardzo szybko. Podobnie źle to wygląda w przypadku zwykłych soków wyciskanych z owoców

Ile cukru jest w sokach owocowych?

Zawierają one ok. 5 łyżeczek cukru w 250-ml szklance. Jeszcze więcej cukru zawierają  napoje owocowe i nektary, czyli soki z dodatkiem białego cukru lub syropu glukozowo-fruktozowego.

Na wspomnienie nie zasługują nawet napoje energetyczne. Popularne „energetyki” to nie tylko bomba kofeinowa, ale także mocny strzał cukrowy wymierzony prosto w nasz organizm.
W jednej szklaneczce takiego napoju (250 ml) również znajdziemy ok. 5-6 łyżeczek cukru.

Niektórzy z nas jako alternatywę dla soków i napojów gazowanych wybierają tzw. ice tea czy wody mineralne z różnego rodzaju smakiem.

Niestety, one także są niezwykle bogate w cukry. Napoje herbaciane zwykle zawierają w sobie ok. 4-5 łyżeczek cukru w porcji. W szklance wody mineralnej smakowej znajdują się ok. 3 łyżeczki cukru.

Prawdziwy przykrym zaskoczeniem będą na pewno jogurty pitne. Teoretycznie zdrowe przecież napoje na bazie mleka mogą zawierać w 300-g opakowaniach do nawet 8 łyżeczek cukru. Zgroza!

Komentarze
Lech Wałęsa
Paweł Kibitlewski/ons.pl
Newsy Lech Wałęsa chudnie w oczach. Jakiś czas temu przeszedł na tajemniczą dietę cud
Były prezydent wiedzie ostatnio spokojne życie emeryta. W czasach koronawirusa prezydent Wałęsa postanowił zadbać bardziej o swoje zdrowie.
Hubert Rój
grudzień 22, 2020

W ostatnich miesiącach naszego prezydenta jakby coraz mniej… Wszystko to jest zasługą zmiany nawyków żywieniowych i pobytu na zdrowotnym turnusie. Lech Wałęsa z powodu pandemii udziela ostatnio mniej wywiadów. Podobnie mniej z oczywistych przyczyn jest podróży po świecie i okolicznościowych wykładów. Tak właśnie do niedawna wyglądała codzienność 77-letniego polityka. Dzisiaj nie ma już po niej niemalże śladu. W nową, koronawirusową rzeczywistość Wałęsa wszedł z mocnym postanowieniem poprawy swojego stanu zdrowia. Prezydencka dieta-cud Były przywódca „Solidarności” postanowił po prostu wziąć się za siebie i zrzucić zbędne kilogramy. Do tego wszystkiego potrzebny był dobry plan i ogromna siła woli. Czego jak czego, ale charakteru prezydentowi Wałęsie nigdy nie brakowało. Była głowa naszego państwa przeszła na tajemniczą dietę dr Ewy Dąbrowskiej. Zalecenia dr Dąbrowskiej stały się ostatnio modne wśród celebrytów. Wałęsa przykład wziął pewnie od innego byłego prezydenta. Na podobnej diecie był bowiem także ostatnio prezydent Bronisław Komorowski. Prezydent co prawda na początku z żalem przyznawał mediom, że dieta nie za bardzo przypadła mu do gustu. Spójrzcie sami: Jajecznica z kalafiora, krem z selera, surówki z marchewki, leczo z dyni… Cóż, taki zestaw na pewno nie zalicza się do marzeń żadnego z mięsożerców. Efekty diety Lecha Wałęsy Efekty diety widać jednak na wadze. Prezydent zrzucił już kilka dobrych kilogramów, a ponadto udało mu się skutecznie powalczyć z cukrzycą, na którą cierpiał od wielu lat. Wałęsa po długim okresie po raz pierwszy nie musiał przyjmować insuliny. Zobaczcie, czym pan Lech pochwalił się na swoim Facebook’u

Przeczytaj
depresja sezonowa sposoby
Adobe Stock
Zdrowie Masz wahania nastroju? Zwalcz je w naturalny sposób. Oto najlepsza dieta na zimowe przygnębienie
Kiedy do Polski przychodzi jesień, a wraz z nią długie i ciemne wieczory, wielu osobom zaczyna doskwierać obniżony nastrój i złe samopoczucie. Temu problemowi można jednak łatwo zaradzić. Wystarczy, że włączysz do swojej diety kilka kluczowych produktów.
Weronika Kępa
grudzień 01, 2020

Niewielu wie, że obniżony nastrój w okresie jesienno-zimowym, potocznie nazywany przez wielu depresją, bądź chandrą, w rzeczywistości ma swój fachowy termin. Sezonowe zaburzenie afektywne , dotykające większość społeczeństwa, to istotnie rodzaj depresji związanej ze zmianami pór roku i przestawionym zegarkiem.  Wiele osób, nie zdając sobie sprawy z powagi sytuacji, za wszelką cenę chce poprawić swoje samopoczucie łykając tabletki, oglądając seriale, bądź zajadając słodycze. Jednak każda z tych dróg prowadzi donikąd. W tym stanie twój nastrój może poprawić tylko właściwie zbilansowana dieta.  Kwasy tłuszczowe omega-3 Badania przeprowadzone na jednym z amerykańskich uniwersytetów dowiodły, że spożywanie kwasów tłuszczowych omega-3, zawartych między innymi w łososiu, pozytywnie wpływa na nastrój. Bowiem osoby z ich wysoką zawartością w organizmie doświadczały o wiele łagodniejszych objawów depresji sezonowej niż pozostali. Witamina D Organizm każdego człowieka czerpię tę witaminę przede wszystkim ze słońca, którego tak brakuje jesienią i zimą. Jej niedobór bardzo negatywnie wpływa na samopoczucie. Na szczęście witaminę można również suplementować lub wchłaniać wraz z pożywieniem. Nie brakuje jej przecież w mleku, rybach, grzybach oraz jajkach. Słodycze Wbrew powszechnemu przekonaniu, słodycze wcale nie sprawiają, że czujesz się lepiej. Zawarty w nich cukier pobudza twój organizm tylko na chwilę. Po kilku minutach twoje samopoczucie jest jeszcze gorsze niż przed ich zjedzeniem. Zamiast żelków, ciastek i lodów, spróbuj włączyć do swojej diety jedną kostkę gorzkiej czekolady dziennie. Na pewno poczujesz różnicę. Banany Zawarty w bananach tryptofan, potas oraz magnez przede wszystkim...

Przeczytaj