Dramatyczne zajście w sklepie spożywczym w Lesznie. Zwróciła mu tylko uwagę na brak maseczki
Pixabay
Newsy

W branży spożywczej trwa rewolucja. Coraz więcej produktów zmienia skład. To dobrze?

Agencja Mintel informuje, że stale wzrasta odsetek nowych produktów oznaczonych jako „bez cukru”. Ludzie poszukują też jedzenia ze zdrowymi dodatkami. Co to oznacza dla konsumentów i czy to zmiana na dobre?

Zdrowe żywienie jest teraz bez wątpienia w modzie. To jednak jeden z tych trendów, który dobrze wpływa na społeczeństwo i poprawia jego zdrowie, dlatego jest się z czego cieszyć.

Magda Gessler odpowiada na pytania

Moda na zdrowie a rynek produktów spożywczych

Wraz z tym zmienia się jednak znacząco rynek produktów spożywczych. Coraz częściej na półkach można znaleźć różne produkty „fit”, zamienniki mięsa, które smakują prawie identycznie co mięso, a także tradycyjne produkty, które pozbawiono cukru. Eksperci tez widzą tę zależność. Przewidują, że w niedalekiej przyszłości dosłownie zaleją nas produkty „bez cukru”.

Więcej produktów bez cukru

Według agencji Mintel powstaje coraz więcej produktów, które są oznaczane jako „bez dodatku cukru”. Od maja 2016 roku do kwietnia 2021 roku miał miejsce wzrost z 2 proc. do aż 8 proc. Taki trend jest widoczny też w całej Europie. Oto liderzy pod względem wprowadzania na rynek nowości oznaczonych „bez cukru”:

  • Wielka Brytania (15 proc. nowości spożywczych bez cukru w Europie_
  • Niemcy (13 proc.)
  • Francja (10 proc.)

Co na to konsumenci?

Nie będziecie zdziwieni, gdy dowiecie się, że to po prostu odpowiedź na oczekiwania konsumentów. Coraz więcej osób zwraca na to uwagę przy zakupach spożywczych. Aż 65% konsumentów przyznaje, że próbuje ograniczać ilość spożywanego cukru. We Francji i Niemczech jest to 59% przepytanych osób, a w Hiszpanii nieco więcej niż w Polsce, bo 67%.

Co ciekawe, osoby ograniczające spożycie cukru w większości przypadków po prostu starają się rezygnować ze słodyczy i produktów rekreacyjnych, a nie sięgać po ich wersje light.

38% konsumentów w Polsce uważa na przykład, że napoje gazowane bez dodatku cukru nie są dla nich „przysmakiem”.

Zobacz także
„Jakie dania lubicie, ale boicie się do tego przyznać?” Zapytali eksperci. Odpowiedzi zaskakują!

„Jakie dania lubicie, ale boicie się do tego przyznać?” - zapytali eksperci. Odpowiedzi zaskakują!

Program Polski Ład przyczyni się do wzrostu cen żywności? Eksperci ostrzegają

Program Polski Ład przyczyni się do wzrostu cen żywności? Eksperci ostrzegają

Co zamiast cukru?

Okazuje się, że konsumenci mają konkretne oczekiwania wobec „uzdrowionych” wersji kupowanych przez siebie przysmaków. Chcieliby zobaczyć produkty z większą zawartością błonnika, który wspiera zdrowie jelit. Bardzo ciekawym składnikiem jest na przykład inulina, która ma słodki smak, a jednocześnie pełni funkcję błonnika.

Konsumenci chętnie zobaczyliby też dużą ilość produktów ze stewią (roślinnym, naturalnym słodzikiem) w składzie.

A wy, do której grupy należycie?

Czytaj także:

Polacy już nie robią zapasów, za to szukają promocji. Jak obecnie kupuje się w Polsce?
AdobeStock
Newsy
Polacy już nie robią zapasów, za to szukają promocji. Jak obecnie kupuje się w Polsce?
Polski model robienia zakupów uległ obecnie znaczącej transformacji. Polacy nie wydają już pieniędzy bez zastanowienia - korzystają za to z obniżek i nie gromadzą produktów spożywczych. Zobaczcie, jak wygląda oszczędzanie po polsku. 

Najnowsze Badanie ARC Rynek i Opinia ukazuje współczesną rzeczywistość zakupową Polaków. Kryzys, inflacja i wojna w Ukrainie determinują zachowania w tym względzie. Oszczędzamy na różne sposoby, jesteśmy rozsądniejsi podczas zakupów i wybieramy najkorzystniejsze cenowo opcje.  Polacy chętnie korzystają z promocji  Tak otwarci na promocje Polacy jeszcze nie byli. Najbardziej pożądane są te, w których obniżona jest cena produktu. Z tego typu obniżek korzysta 67 proc. konsumentów. Coraz mniej interesujące wydają się być natomiast promocje z gratisowymi próbkami, degustacje oraz testowanie produktów. W dobie zaciskania pasa Polaków przyciąga jedynie namacalny finansowy aspekt. Tak o polskim podejściu do promocji mówi cytowana przez portalspozywczy.pl Anna Dąbrowska, kierowniczka zespołu badawczego w ARC Rynek i Opinia:  - Obecna sytuacja na rynku – wysoka inflacja, rosnące stopy procentowe i ceny choćby energii powodują, że Polacy coraz bardziej zaciskają pasa i starają się oszczędzać. Widać to w ostrożniejszym i bardziej przemyślanym podejściu do wydawania pieniędzy oraz większym zaufaniu do promocji i większym zainteresowaniu nimi. Z naszego badania wynika, że respondenci poświęcają dużo czasu na szukanie produktów i usług atrakcyjnych cenowo, jednocześnie unikają robienia zapasów  Nie kupujemy już na zapas  Na początku pandemii Polacy nauczyli się robić zapasy. Wirus i lockdown wymusiły na milionach zabezpieczanie gospodarstw domowych dodatkową żywnością, kosmetykami, lekarstwami i chemią gospodarczą. Obecnie ten trend ulega odwróceniu. Wiąże się to z coraz trudniejszą sytuacją finansową społeczeństwa.  Według przeprowadzonego badania konsumenci ograniczają coraz bardziej kupowanie na zapas. W 2021 roku robiło w ten sposób zakupy 48 proc. Polaków, natomiast w 2022 już tylko 38 proc. To...

Coraz więcej osób kupuje tylko na promocjach. Jakość produktów nie ma dla nich znaczenia. Dla was też?
Własne
Newsy
Coraz więcej osób kupuje tylko na promocjach. Jakość produktów nie ma dla nich znaczenia. Dla was też?
Szalejąca inflacja i podwyżki cen wymusiły nowe zwyczaje konsumenckie wśród Polaków. Jednym z nich jest kupowanie produktów żywnościowych tylko i wyłącznie na promocjach. Czy wy też tak robicie?

Ceny w sklepach rosną w rekordowym tempie. W ostatnim czasie w Polsce miał miejsce drastyczny wzrost cen żywności. Podrożało dosłownie wszystko – pieczywo, mięso, warzywa i owoce, olej i produkty mleczne. Zdaniem ekspertów, nadchodząca zima może być dla Polaków szokiem a ceny żywności dalej będą rosnąć. Jak pokazują statystyki, w ostatnim kwartale tego roku, jedzenie może być nawet o 10-12 proc. droższe w ujęciu rocznym. Nic dziwnego, że coraz więcej Polaków zaczyna kupować żywność tylko i wyłącznie na promocjach. Polacy coraz częściej kupują jedzenie na promocjach Coraz więcej Polaków robi zakupy tylko i wyłącznie na promocjach. Jedyne znaczenie zaczyna mieć dla nich cena. Nie liczy się natomiast ani marka ani jakość kupowanego produktu. Jak pokazują statystyki, to już trzecia co do wielkości grupa wśród konsumentów. Oszczędność jest tym, na czym zależy im najbardziej. To dlatego wybierając się na zakupy jedyne czym się kierują to tym, czy dany produkt został objęty promocją. Eksperci nazywają ich cenoholikami – osoby te robią zakupy tylko wtedy, gdy mają pewność, że kupują po promocyjnej cenie. Co o łowcach promocji mówią statystyki? Pracownia Kantar przeprowadziła ostatnio badania, które wyłoniły trzy najczęstsze grupy konsumentów. 1 grupa (24 procent Polaków) - to osoby, które mają  „rozważne i pragmatyczne” podejście do zakupów. Podczas robienia zakupów szukają produktów w niskich cenach. Dobrze wiedzą, co chcą kupić, ale czekają na odpowiedni moment. 2 grupa (18 procent Polaków) to osoby, które kupują „z przymusu”. Osoby te są nieufne w stosunku do ofert specjalnych i chcą jak najszybciej mieć zakupy za sobą. 3 grupę stanowią tzw....

Tak wzrosły ceny żywności. Donald Tusk punktuje drożyznę: “łatwiej będzie wygrać niż dożyć”
Flickr/Adobe Stock
Newsy
Tak wzrosły ceny żywności. Donald Tusk punktuje drożyznę: “Łatwiej będzie wygrać wybory niż dożyć”
Według wszelkich danych, ceny żywności na świecie maleją. Niestety całkowicie w kontrze do tego co dzieje się z cenami produktów spożywczych w naszym kraju. Sytuację tę podsumował przewodniczący Platformy Obywatelskiej Donald Tusk. 

Na Twitterze polityka PO pojawił się wczoraj wpis komentujący zmieniające się ceny żywności w Polsce. Aż trudno uwierzyć, że rok do roku produkty podrożały tak bardzo, jak zobrazował to były premier. Dwucyfrowe wzrosty cen bardziej przypominają sondaż wyborczy niż realną sytuację na rynku spożywczym.  Ceny żywności na świecie coraz niższe  Ostatnie sierpniowe wyniki potwierdziły trend, który utrzymuje się od kilku miesięcy. Ceny żywności na świecie w ostatnim miesiącu wakacji spadły o prawie 2 procent w stosunku do poprzedniego miesiąca. Sierpniowy wskaźnik cen żywności FAO wynosił 138,0 pkt i był niższy o 2,7 pkt od lipcowego.  Spadają ceny zbóż oraz produktów zwierzęcych. Tymczasem na naszym krajowym podwórku zaliczamy kolejne podwyżki, które niestety nie dotyczą płac. W sierpniu ceny w sklepach spożywczych wzrosły o prawie jedną czwartą.  Donald Tusk: „To nie sondaż, to prawdziwe wyniki”  Przewodniczący PO Donald Tusk, słynie ze swoich ciętych i nierzadko trafnych komentarzy opisujących wszechobecną polską drożyznę. Jeden z nich pojawił się na twitterowym koncie polityka:  - To nie sondaż, to prawdziwe wyniki: cukier 92 proc., olej 73 proc., margaryna 58 proc., masło 45 proc., mąka 38 proc., ryż 30 proc. Tyle podrożały rok do roku! Wybory? Łatwiej będzie wygrać niż dożyć!  To nie sondaż, to prawdziwe wyniki: cukier 92%, olej 73%, margaryna 58%, masło 45%, mąka 38%, ryż 30%. Tyle podrożały rok do roku! Wybory? Łatwiej będzie wygrać niż dożyć! — Donald Tusk (@donaldtusk) September 12, 2022 Oto jak wzrosły ceny żywności w Polsce  Cykliczna ogólnopolska analiza cen detalicznych autorstwa UCE Research i Wyższych Szkół Bankowych wyraźnie pokazuje, że w sierpniu ceny w sklepach wzrosły średnio o 23,7 proc. Analizę tę...

Ceny żywności znów pójdą w górę. Które produkty będą droższe?
Pixabay
Newsy
Ceny żywności znów pójdą w górę. Które produkty będą droższe? 
Niestety, czekają nas kolejne podwyżki… Sprawdźcie, za które produkty niedługo będzie trzeba zapłacić więcej.

Podwyżki cen produktów spożywczych, zauważył już chyba każdy. Ceny żywności rosną już nie tylko z roku na rok, ale dosłownie z miesiąca na miesiąc. Robienie zakupów spożywczych jest dla wielu osób stresujące już teraz. Niestety, nie mamy dobrych wieści… Niedługo znowu można spodziewać się podwyżek. Podrożeją jedne z bardziej podstawowych produktów spożywczych. Podwyżki cen żywności w Polsce Na pewno zauważyliście, że żywność nieustannie drożeje. Niestety, obecna sytuacja na świecie nie sprzyja. Wielu ekspertów mówi o zbliżającym się kryzysie finansowym, a pandemia koronawirusa mocno odbija się na gospodarce wielu państw. Na ceny żywności ma wpływ wiele różnych elementów i składowych. Niewątpliwie, drożejąca żywność jest jednak faktem i statystyki to potwierdzają. Dlaczego żywność drożeje? Głównym powodem podwyżek cen żywności, jest podatek od obrotu i ruchy funduszy inwestycyjnych na rynkach międzynarodowych. To przez nie ceny jedzenia w sklepach rosną. Niestety, to nie koniec wzrostu cen. „Rzeczpospolita” podaje, że powinniście przygotować się na jeszcze większe podwyżki. Spekuluje się, że sieci handlowe obarczą konsumentów kosztami podatku od obrotu - to główny powód hipotetycznych podwyżek. Obecnie na rynkach międzynarodowych panują naprawdę niskie stopy procentowe. Fundusze inwestycyjne szukają sposobów na korzystne lokowanie pieniędzy, by osiągnąć jak największy zysk. Niestety, prowadzi to często do windowania cen. Też przez to produkty drożeją, a konsumenci muszą płacić coraz więcej nawet za podstawowe artykuły spożywcze. Które produkty najbardziej podrożeją? Powinniście przygotować się na wzrost cen żywności podstawowych produktów żywnościowych. Oczekiwany będzie wzrost cen:...