Świąteczny stół
Pixabay/Andypoland
Newsy

Dodaj to do świątecznych potraw i zapomnij o niestrawności. Ból brzucha już nie zepsuje ci świąt

Świąteczne jedzenie, jakkolwiek smaczne, nie ułatwia pracy naszemu układowi pokarmowemu. Na tłuste i ciężkostrawne potrawy są jednak sposoby. Podpowiadamy jakie!
Aleksandra Jaworska
grudzień 13, 2020

Już niebawem usiądziemy do świątecznego stołu, na którym znajdą się uszka z grzybami, kapusta wigilijna, smażony karp i cała paleta lukrowanych ciast. Jak zaoszczędzić organizmowi problemów z trawieniem ciężkich potraw?

Nie jest tajemnicą, że 12 potraw na Boże Narodzenie nie należy do najlżejszych dla naszego żołądka. Kapusta, grzyby i duża ilość słodkości powodują, że brzuch ma do zrobienia kawał pracy. Po świętach najczęściej tyjemy albo odczuwamy niestrawność.

Magda Gessler odpowiada na pytania

Objawy niestrawności

Nieprzyjemnych objawów przejedzenia lub spożycia ciężkich potraw jest co najmniej kilka. Gwarantujemy, że rozpoznacie je bez pudła. Sygnały świadczące o tym, że nasz organizm ma problemy z trawieniem świątecznych specjałów to nawracające bóle brzucha, pieczenie w żołądku, zgaga czy wzdęcia.

Aby uniknąć podobnych dolegliwości, wystarczy dodać do potraw 5 powszechnie znanych składników.

Kminek

Nasi przodkowie potrafili pomagać sobie w naturalny sposób. Już w średniowieczu dodawali do potraw te niepozornymi ziarenka, które działają na tłuste i ciężkostrawne potrawy. Mowa o kminku, który wzbogaca walory smakowe kapusty, ale przede wszystkim pomaga na dolegliwości żołądkowe. Przyprawa poprawi  trawienie, regulując przy tym przemianę materii i działając na jelita rozkurczowo.

Jałowiec

Jałowiec można z powodzeniem dodać do bigosu oraz pieczonych wędlin. Jest niezwykle aromatyczny i ma wyjątkowe właściwości lecznicze. To bardzo popularny krzew, który występuje w Polsce w dużym natężeniu. Dodany do przygotowywanych potraw skutecznie wspomaga trawienie i ułatwia wydzielanie szkodliwych produktów przemiany materii. Jest silnie moczopędny.

Rozmaryn

To jedna z przypraw, której smak i aromat jest nie do podrobienia. Oprócz właściwości rozgrzewających i pobudzających rozmaryn usprawnia przemianę materii oraz poprawia perystaltykę jelit. Warto doprawić nim nasze świąteczne potrawy. Sprawdzi się zarówno w daniach mięsnych, jak i tłustych rybach. Mało spotykanym, ale równie dobrym rozwiązaniem, jest doprawienie nim ciast i ciasteczek.

Imbir

Stanowi podstawę wielu napojów podnoszących odporność, ale może też urozmaicić smak świątecznego piernika oraz kompotu z suszonych owoców. Działa na organizm rozgrzewająco, poprawiając trawienie. Od wieków ceni się go jako przyprawę. Składniki w nim zawarte pobudzają wydzielanie śliny i soków żołądkowych. Pamiętajmy, korzeń imbiru zapobiega powstawaniu wrzodów!

Suszone śliwki

Bez śliwek trudno wyobrazić sobie wigilijny kompot, ale i bigos. Dodają obydwu daniom cudownego aromatu. Ponadto, śliwki to prawdziwa skarbnica błonnika pokarmowego, który sprzyja regulowaniu procesów trawiennych. Śliwki pomagają także na wzdęcia i problemy z wypróżnianiem. Wystarczy zjeść ich kilka, żeby odczuć ulgę niemalże błyskawicznie!

Komentarze