Czy mycie naczyń gąbką jest bezpieczne? Prawda może was mocno zdziwić
Flickr

Czy mycie naczyń gąbką jest bezpieczne? Prawda może was mocno zdziwić

Zastanawialiście się kiedyś nad tym, co kryje się w waszej gąbce do naczyń? Pewnych rzeczy lepiej nie wiedzieć!

Czego używacie do mycia naczyń - gąbki czy szczotki? Jeden z tych przedmiotów jest pełen groźnych bakterii. Naukowcy z Norwegii zbadali przybory kuchenne codziennego użytku by sprawdzić, gdzie bakterii gromadzi się najwięcej. Rezultaty są wprost szokujące.

Czy mycie naczyń gąbką jest higieniczne?

Niestety, odpowiedź na to pytanie brzmi krótko - nie. Z badania opublikowanego w Journal of Applied Microbiology wynika, że to właśnie gąbki do naczyń są siedliskiem bakterii w kuchni.

Na szczotkach do szorowania naczyń bakterii jest znacznie mniej z jednego powodu - szczotki mają szansę wyschnąć po użyciu, w przeciwieństwie do gąbek, które są cały czas wilgotne. A wilgoć i ciepło to idealne środowisko dla różnych drobnoustrojów. W efekcie, w waszych gąbkach do naczyń mogą się znajdować takie bakterie, jak:

• Klebsiella pneumoniae - może powodować zapalenie płuc

• Escherichia coli - wywołuje gwałtowne w przebiegu schorzenia układu pokarmowego

• Proteus - odpowiada za zakażenia układu moczowego

• Campylobacter jejuni - powoduje ostre zapalenie jelit i żołądka

Umycie gąbki nie pomoże

Jeżeli pomyśleliście, że może wystarczy po prostu wyczyścić porządnie gąbkę, którą myjecie naczynia, odpowiadamy - nic to nie da. Jak zauważa Trond Møretrø, naukowiec z Nofima (norweski instytut badań nad żywnością), praktycznie nie da się uniknąć rozwoju niebezpiecznych drobnoustrojów na gąbkach kuchennych.

Jedynym rozwiązaniem jest jej codzienne wymienianie. Wniosek jest taki, że należy jak najczęściej wyrzucać gąbki i wymieniać je na nowe, by uchronić się przed ryzykiem zakażenia różnymi chorobami powodowanymi przez bakterie żyjące w gąbkach.

Dlaczego kolor gąbki do mycia naczyń ma znaczenie? Tę wiedzę posiadają nieliczni

Dlaczego kolor gąbki do mycia naczyń ma znaczenie? Mało kto o tym słyszał

Myjecie blat w kuchni gąbką do naczyń? To duży błąd i nie chodzi o smugi na blacie.

Myjecie blat w kuchni gąbką do naczyń? Ten ogromny błąd popełnia większość Polaków

Czym lepiej myć - szczotką, czy gąbką?

Z badań wynika, że choć zarówno gąbki jak i szczotki do naczyń są siedliskiem bakterii, to te drugie zawierają ich o wiele mniej.

Ponieważ szczoteczka bardzo szybko schnie, szkodliwe bakterie wyginą. Ponadto większość szczoteczek ma rączkę, która w przeciwieństwie do gąbek zapobiega bezpośredniemu kontaktowi dłoni z potencjalnie szkodliwymi bakteriami:

- Zachęcam do wypróbowania szczotki przy kolejnej planowanej wymianie gąbki – mówi autor badania.

Źródło: zdrowie.wprost.pl, parenting.pl

bakterie w gąbce do naczyń
Używacie tej rzeczy w kuchni? To najgorsze siedlisko bakterii. Wymieniajcie ją regularnie
Wydaje się wam, że dobrze sprzątacie i bakterie nie mają wstępu do waszego domu? Błąd! Nie wyobrażacie sobie, gdzie jest ich najwięcej.

Gotowanie jest bardzo przyjemne, ale niestety po wszystkim trzeba później posprzątać! Ubrudzone tłuszczem i resztkami zaschniętego jedzenia garnki i patelnie, to nie wszystko. Trzeba pamiętać też koniecznie o umyciu kuchenki i dbaniu o czystość wszystkich narzędzi kuchennych. Rzadko myta kuchnia jest ogromnym siedliskiem bakterii! Lepiące się plamy z tłuszczu, to najmniejszy problem. Jeśli nie będziecie regularnie sprzątać, to szybko rozgoszczą się u was karaluchy, mole spożywcze i inni niechciani goście. Ale nie tylko owady stanowią zagrożenie!   Zastanówcie się teraz i z ręką na sercu przyznajcie, kiedy ostatni raz wymienialiście gąbkę do mycia naczyń? Jeżeli robicie to regularnie, czyli przynajmniej raz na tydzień, dwa – nie powinniście mieć powodów do niepokoju. Ale jeśli nie jesteście w stanie powiedzieć, jak długo gąbka leży w zlewie, to najwyższy czas ją wyrzucić! To, co się w niej kryje, jest naprawdę odrażające. Zmywanie z bakteriami Ciekawe jest to, że większość osób za najbardziej brudną rzecz w domu, uznaje toaletę. Czyszczą ją więc bardzo dokładnie i szorują, podczas gdy takiej samej (jak nie większej) staranności w sprzątaniu, wymagają inne miejsca w domu. Jak choćby zlew kuchenny, w którym aż roi się od drobnoustrojów! A jeszcze gorzej sprawa ma się z gąbką, której używa się do mycia naczyń. Sprawdźcie sami! Naukowcy przeprowadzili badania, by sprawdzić, ile bakterii znajduje się w ludzkich domach. Zbadali najpierw oczywiście deskę sedesową. Odkryli, że na nieco ponad 2 centymetrach kwadratowych znajduje się 50 bakterii kałowych. Czy tu dużo? Może się tak wydawać, ale spojrzycie na to zupełnie inaczej, gdy dowiecie się, że ci sami badacze znaleźli na desce do krojenia aż… 200 razy więcej bakterii kałowych! Zdecydowanie nie wzięły się tam z toalety. Ich...

Włóżcie na 2 minuty do mikrofalówki gąbkę do czyszczenia naczyń
Własne
Włóżcie na 2 minuty do mikrofalówki gąbkę do naczyń. Nie uwierzycie, co stanie się ze zmywakiem
Słyszeliście kiedyś o tym prostym triku? Wykorzystajcie go, aby uniknąć poważnych problemów ze zdrowiem.

Czy wiecie, że gąbka do mycia naczyń jest jednym z najbrudniejszych przedmiotów w całym waszym domu? Gąbka jest nie tylko wilgotna, co ułatwia rozwój bakterii chorobotwórczych, ale także jest pokryta cząstkami jedzenia. Te czynniki sprawiają, że bakterie otrzymują wszystko, czego potrzebują do rozwoju. A to prosta droga do zatrucia. Jak prawidłowo dbać o gąbkę do mycia naczyń? Jak dbać o gąbkę do mycia naczyń? Przeczytajcie, jak prawidłowo dbać o gąbkę do mycia naczyń i co ile ją wymieniać, aby zmniejszyć ryzyko rozprzestrzeniania się patogenów przenoszonych przez żywność. Używajcie gąbki z mikrofibry. Kiedy następnym razem będziecie chcieli kupić nową gąbkę do naczyń, która zastąpi zużytą, kupcie gąbkę wykonaną z tego właśnie materiału. Skład takiej gąbki umożliwia szybkie wysychanie. Oznacza to, że gąbka z mikrofibry może nie pozostawać wilgotna po użyciu tak długo, jak zwykła gąbka celulozowa. A to oznacza mniejszą podatność na rozwój groźnych bakterii. Czyśćcie gąbki każdego dnia. Dbanie o czystość gąbki to podstawa. Czysta gąbka do naczyń zmniejsza ryzyko rozprzestrzeniania się bakterii w kuchni. Możecie w tym celu wykorzystać kuchenkę mikrofalową. Mikrofale to jedna z najskuteczniejszych metod czyszczenia gąbek. Wystarczy, że umieścicie całkowicie mokrą gąbkę w kuchence mikrofalowej na jedną do dwóch minut. Pamiętajcie, by dać jej czas do ostygnięcia, zanim ją wyjmiecie. Ta prosta metoda pomaga skutecznie pozbyć się wirusów, pierwotniaków i bakterii. Po myciu naczyń gąbką, pamiętajcie, by wycisnąć z gąbki jak najwięcej wody. Następnie przechowujcie gąbkę w miejscu, w którym może ona całkowicie wyschnąć, na przykład w małym stojaku na gąbki -  nigdy nie trzymajcie jej na dnie zlewu....

99% z was używa codziennie tego przedmiotu w kuchni. Naukowcy twierdzą, że może was podtruwać!
Nie mamy dobrych informacji. Ten kuchenny przedmiot jest prawdziwym siedliskiem niebezpiecznych bakterii.

Jest jeden przedmiot kuchenny, który jest siedliskiem wielu bakterii. Mimo wszystko prawie każdy z was korzysta z niego codziennie i każdego dnia roznosi nim bakterie na naczynia, talerze, kubki, garnki i kieliszki, które w teorii powinny być sterylne i czyste. Domyślacie się już o co chodzi? Tym razem wieści te potwierdzają naukowcy, które przyjrzeli się bliżej temu problemowi. Kuchenne siedlisko bakterii Najnowsze badania naukowców z Uniwersytetu w Maurtitusie potwierdziły niekorzystne informacje. Korzystanie ze ścierek kuchennych może przyczyniać się do powstawania zakażeń pokarmowych. W raporcie ze swoich badań, naukowcy używają dość ostrych słów. Używanie ścierek kuchennych na co dzień potencjalnie naraża całe rodziny na zakażenia pokarmowe . Badanie ścierek kuchennych Naukowcy przez miesiąc badali ścierki kuchenne pod kątem występujących na nich bakterii. Wykorzystano 100 ścierek. Okazało się, że na 49 ze 100 ścierek wykorzystanych w eksperymencie, wykryte zostały bakterie E.coli . Które ścierki kuchenne były największym siedliskiem bakterii? Badanie wykazało nie tylko, że ścierki mogą stanowić zagrożenie pod względem zawartości bakterii. Wysnuto w nim też inne interesujące wnioski. Okazało się, że nie wszystkie gospodarstwa domowe mają taką samą ilość bakterii na swoich ścierkach. Rezultaty są bardzo ciekawe: Więcej bakterii było na ścierkach, które zostawiano mokre, bez dobrego rozwieszenia do wyschnięcia. Więcej bakterii typu coli i gronkowców złocistych znajdowało się na ścierkach z gospodarstw, w których stosowano dietę mięsną w porównaniu do tych w których stosuje się dietę wegetariańską. Większe rodziny miały bardziej zanieczyszczone bakteriami ścierki kuchenne. Rodziny z niższym dochodem miały statystycznie więcej bakterii na...

Gąbka kuchenna do naczyń powinna służyć tylko i wyłącznie do mycia naczyń. Sprzątanie w kuchni to zupełnie inna sprawa, wymagająca innych przyrządów. Oto co powinniście wiedzieć o gąbce.

Gąbka, która leży na zlewie służy wam do wszystkiego? Czasem umyjecie nią naczynia, a czasem wyszorujecie kuchenkę czy przetrzecie brudny blat? Nigdy już tak nie róbcie. To niebezpieczne dla zdrowia. Dlaczego nie można myć blatu gąbką do naczyń? Sprzątając kuchnie odruchowo sięgamy po gąbkę leżącą na zlewie i przecieramy nią wszystko: kuchenkę, piekarnik czy blat. Mamy wtedy wrażenie, że sprzątnęliśmy i rzeczywiście zebraliśmy okruszki i starliśmy większe plamy tłuszczu. Jednak zbieranie brudu z powierzchni, nie do końca czystym zmywakiem nie jest najlepszym sposobem sprzątania. Nawet na opłukanej gąbce pozostają drobiny tłuszczu i przecierając blat nie tylko rozprowadzamy po nim resztki tłuszczu, tworzymy smugi na powierzchni, ale możemy ją też zarysować i zniszczyć.         Wyświetl ten post na Instagramie                       Post udostępniony przez Zaklinaczka Smaku (@zaklinaczka_smaku) Żeby pozbyć się brudu z przedmiotów i mebli kuchennych, nie używajcie gąbki, która służy do mycia naczyń. Przygotujcie czystą, miękką ściereczkę oraz detergent przeznaczony do czyszczenia delikatnych powierzchni. Dopiero takie przetarcie blatów i innych powierzchni sprawi, że będą czyste, bez tłuszczu i bez smug. Ile bakterii jest na zmywaku do naczyń? Naukowcy z uniwersytetu Furtwangen w Schwarzwaldzie policzyli ilość bakterii mieszczących się na kuchennej gąbce. Żyje na niej 82 miliony bakterii z ponad 360 odmian. Jeden z nich powiedział nawet, że nie ma drugiego miejsca na ziemi, w którym żyłoby tak dużo mikroorganizmów. Z tego powodu gąbki nie należy używać do...