Z roku na rok rośnie liczba wiejskich sklepów oraz punktów usługowych, w których można płacić kartą. Jak wynika z ostatnich badań, liczba takich miejsc wzrosła w ostatnim czasie aż o kilka procent. Czyżby polska wieś szła z postępem?

Coraz więcej wiejskich sklepów umożliwia płacenie kartą

Jeszcze kilka lat temu, płacenie kartą w większości polskich miast graniczyło z cudem. Dziś staje się to coraz bardziej popularne. Jak pokazują najnowsze dane, w ponad 46 proc. wsi, które wzięły udział w badaniu, mieszkańcy mogą zapłacić bezgotówkowo w sklepie. W 2018 r. było to 41 proc.

Ponadto:

  • zmniejsza się liczba wsi, w których nie można zapłacić bezgotówkowo: ponad 53,7 proc. w roku 2021 wobec prawie 59 proc. w roku 2018
  • zmniejsza się także liczba sklepów, w których można zapłacić wyłącznie gotówką – w 2018 roku było ich prawie 20 proc., a w tym roku już niewiele ponad 8 proc.

Wiejskie sklepy stają się coraz bardziej nowoczesne?

Nowoczesne formy płatności, takie jak płacenie Blikiem czy kartą, zyskują coraz większą popularność w polskich wsiach. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania „Białe plamy w akceptacji kart płatniczych a wykluczenie finansowe", opublikowanego w ramach kampanii edukacyjno-informacyjnej „Warto Bezgotówkowo", realizowanej przez Warszawski Instytut Bankowości na zlecenie Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Zobacz także:

Czym są „Białe plamy"?

Są to miejscowości, w których jest przynajmniej jeden punkt handlowo-usługowy, ale mieszkańcy nie mogą w nim zapłacić bezgotówkowo. Usługa ta na szczęście staje się coraz bardziej dostępna w polskich wsiach i coraz więcej osób ma możliwość płacenia kartą zamiast używania gotówki. 

Celem badania było zebranie źródłowych danych statystycznych pozwalających na oszacowanie zakresu i rozkładu terytorialnego białych plam w akceptacji kart na poziomie poszczególnych miejscowości. Wyniki pokazały wyraźnie, że miejsc, w których można płacić bezgotówkowo w polskich wsiach przybywa, a nasi rodacy coraz chętniej z nich korzystają.

Wy także?

Źródło: cashless.pl, portalspozywczy.pl