Chorujecie na te przypadłość? Nie jedzcie bananów. Mogą wam bardzo zaszkodzić
Pixabay
Newsy

Chorujecie na tę przypadłość? Nie jedzcie bananów. Mogą wam bardzo zaszkodzić

Mimo iż owoce są uznawane za bardzo zdrowe, niektórzy powinni się ich wystrzegać. Chodzi o chorych na cukrzycę typu 2. Jakich konkretnie owoców powinni unikać?
Anna Borkowska
czerwiec 08, 2021

Owoce i warzywa powinny stanowić podstawę naszej codziennej diety. Nie tylko wspaniale smakują, ale też są pełne ważnych składników odżywczych. Jednak niektóre owoce mają wysoką zawartość cukru i nie powinny ich spożywać osoby chorujące na cukrzycę typu 2, ponieważ mogą one u nich powodować gwałtowny wzrost poziomu cukru we krwi.

Magda Gessler odpowiada na pytania

Czym jest cukrzyca typu 2?

Cukrzyca typu 2 (inaczej cukrzyca insulinoniezależna) jest uznawana za chorobę cywilizacyjną - jak pokazują statystyki, dotyka już 2-3 milionów Polaków. Stan ten najczęściej wynika z otyłości i niezdrowej diety. Chorobę tę można również odziedziczyć, ponieważ jest ona uwarunkowana genetyczne. Stan ten najczęściej dotyka osoby dorosłe i charakteryzuje się występowaniem wysokiego poziomy glukozy we krwi oraz opornością na insulinę i względnym jej niedoborem. Mimo iż ten typ cukrzycy jest łagodniejszy od cukrzycy typu 1, pod żadnym pozorem nie należy go bagatelizować. Głównym torem leczenia jest zmiana dotychczasowej diety i aktywność fizyczna.

Wiele się mówi na temat tego, co powinna jeść osoba chora na ten typ cukrzycy i jakich powinna się wystrzegać owoców. Wyjaśniamy to w poniższym artykule.

Zobacz także

Jakich owoców nie można jeść przy cukrzycy typu 2?

Osoby, które mają zdiagnozowaną cukrzycę typu 2, powinny unikać lub wyraźnie ograniczyć owoce, które są bogate w cukier.

Przede wszystkim są to:

  • banany
  • śliwki
  • czereśnie
  • winogrona
  • mandarynki

Nie powinny one również spożywać suszonych i kandyzowanych owoców, które zawierają bardzo dużo cukru i są wysokokaloryczne oraz wszelkiego rodzaju dżemów, słodzonych syropów i soków owocowych.

Jakie owoce można jeść przy cukrzycy typu 2?

Cukrzycy mogą włączyć do swojej codziennej diety owoce, które nie zawierają zbyt dużo cukrów prostych, ponieważ to właśnie węglowodany podnoszą stężenie glukozy we krwi.

Na liście zalecanych owoców, wymienia się:

Jeśli chorujecie na cukrzycę, nie unikajcie owoców, tylko wybierajcie te o których piszemy powyżej. Spożywanie owoców może zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka i choroby serca. Owoce są również ważnym źródłem witamin, minerałów i błonnika. Nie wykluczajcie ich ze swojej diety, tylko spożywajcie je z umiarem.

Źródło: przychodnianexus.pl

Czytaj też: 

Komentarze
Pomiar cukru
Pixabay/Tesa Robbins
Newsy Covid to nic. O epidemii tej choroby mało kto wie. Skutki dla organizmu są ogromne
W dobie pandemii ludzie wyczulili się na objawy ściśle dotyczące koronawirusa. Niektórzy zapominają, że inne choroby też zbierają ogromne żniwa. Ze skutkami wybranych możecie się zmagać latami.
Aleksandra Jaworska
grudzień 30, 2020

Koronawirus opanował świat. Nie ma co do tego wątpliwości. Widmo COVID-19 przysłania wszystkim oczy wobec chorób, które z nim lub bez niego współistnieją. Podobne żniwa zbiera m.in. cukrzyca. Objawy cukrzyc różnego typu W cukrzycy typu 1. objawy występują gwałtownie, cukrzyca typu 2. postępuje powoli. Pierwsze objawy cukrzycy typu 1. to: ogromne pragnienie; częste oddawanie moczu; zmęczenie. Objawy cukrzycy typu 2. to: suchość w ustach; częste napady głodu; wzmożone pragnienie; senność i infekcje intymne. Cukrzyca typu 2. może mieć podłoże o pochodzeniu środowiskowym. Na rozwój choroby wpływają nadwaga, otyłość oraz wskaźnik BMI powyżej 30. Leczenie choroby polega na wprowadzeniu zmian do trybu życia, systematycznym podawaniu insuliny i utrzymywaniu prawidłowego poziomu cukru we krwi. Cukrzyca – jak rozpoznać chorobę?  Jest chorobą autoimmunologiczną. Organizm niszczy komórki beta wysp Langerhansa trzustki, których funkcją jest produkcja insuliny. Brak insuliny sprawia, że rośnie poziom glukozy we krwi. Rozwija się hiperglikemia, czyli zbyt wysoki poziom cukru we krwi. Cukrzyca typu 2. jest chorobą metaboliczną. Organizm zachowuje zdolność wytwarzania insuliny, ale staje się oporny na działanie tego hormonu. W pierwszej fazie choroby występuje insulinooporność. Osoby z insulinoopornością nie są w stanie utrzymać poziomu cukru we krwi na właściwym poziomie. Przyjmujemy coraz więcej pustych kalorii Stan przedcukrzycowy to sygnał alarmowy organizmu. Dobra wiadomość jest taka, że można go odwrócić stosując odpowiednią dietę. Współczesna dieta jest zazwyczaj bardzo kaloryczna i zawierająca mało wartości odżywczych. Może przyznacie się niechętnie, ale z badań wynika, że jemy szybko i byle jak.  Przeciętny Amerykanin blisko 100 lat temu  zjadał rocznie...

Przeczytaj
kasza gryczana kto nie może jeść
Adobe Stock
Newsy Nie każdy może jeść kaszę gryczaną. Lepiej na nią uważać
Kasza gryczana powinna stanowić podstawowy składnik wielu diet. Mimo, że produkt ten wykazuje cenne właściwości zdrowotne, okazuje się, że nie każdy może go jeść. Jeśli zmagasz się z niewydolnością nerek pod żadnym pozorem po nią nie sięgaj!
Weronika Kępa
grudzień 07, 2020

Kasza gryczana to produkt, który nie każdy lubi. Jednak jej fanów również nie brakuje. Nic dziwnego, bowiem prawidłowo przyrządzona potrafi naprawdę dopieścić kupki smakowe . Ponadto jest także niesamowicie zdrowa. Niewiele osób ma świadomość, jak dużo są w stanie zdziałać w organizmie te małe, brązowe ziarenka. Cenne właściwości kaszy gryczanej Kasza gryczana jest przede wszystkim bardzo cennym źródłem błonnika. Ten obniża poziom cholesterolu oraz stężenie glukozy we krwi, zmniejsza również ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową. Jej regularne spożywanie może nawet pomóc w zrzuceniu zbędnych kilogramów. Na tym jednak nie koniec. Produkt ten zawiera również unikatowe aminokwasy, takie jak lizyna. To właśnie dzięki niej ludzki organizm jest w stanie wytwarzać białe krwinki, tak istotne w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni oraz kości . Ponadto związek ten korzystnie wpływa między innymi na kondycję psychiczną. Nie można także zapomnieć, że kasza gryczana zawiera niesamowicie duże ilości witamin z grupy B. Dlatego też jej regularne spożywanie pozytywnie wpływa na pracę układu nerwowego. W gryce nie brakuje również soli mineralnych, takich jak wapń, żelazo, cynk, fosfor czy magnez. Dlatego tak ważne jest włączenie jej do codziennej diety. Idealna dla osób na diecie bezglutenowej Kasza gryczana to produkt bezglutenowy, stąd z powodzeniem mogą ją jeść między innymi osoby przestrzegające tego typu diety lub chorujące na celiakię. Niestety, istnieje również grupa ludzi, która pod żadnym pozorem nie powinna spożywać tego produktu. Nie powinnaś spożywać kaszy gryczanej jeśli... Jeśli zmagasz się z niewydolnością nerek, kamicą, wrzodami żołądka, problemami jelitowymi lub chorą dwunastnicą , ogranicz spożywanie kaszy gryczanej...

Przeczytaj
Dieta keto czy jest zdrowa
pixabay.com
Zdrowie Ta dieta może zrujnować twoje zdrowie! Uważaj, zanim przetestujesz!
W pogoni za smukłą sylwetką sięgamy po drastyczne rozwiązania, które mogą źle się odbić na naszym zdrowiu. Złe stosowanie tej popularnej diety może być katastrofalne w skutkach!
Katarzyna Wyborska
listopad 03, 2020

Wielu z nas w pogoni za smukłą sylwetką jest w stanie zrobić naprawdę dużo. Zdesperowani sięgamy po drastyczne diety, które obiecują nam szybki spadek wagi. Ostatnio rosnącą popularnością cieszy się dieta ketogeniczna. Jej zwolennicy twierdzą, że to idealny sposób odżywiania dla osób, które chcą schudnąć. Czy mają rację? Dieta keto – co to jest? Określenie „dieta” jest trochę mylące, ponieważ keto jest sposobem odżywiania. Polega on na tym, że całkowicie rezygnuje się z jedzenia węglowodanów i cała dieta opiera się na białkach i tłuszczach. Takie odżywianie ma doprowadzić do tego, że organizm przejdzie w stan ketozy. O ketozie mówimy wtedy, gdy nasze ciało do funkcjonowania nie zużywa już glukozy (bo jej nie ma, gdy nie jemy węglowodanów), tylko tłuszczu zgromadzonego w tkankach. Ryzyko związane z dietą keto Dieta ketogeniczna jest dużym wyzwaniem dla organizmu, dlatego trzeba o tym pamiętać przed jej rozpoczęciem i najlepiej skonsultować to najpierw z lekarzem. Katastrofalne skutki stosowania tej diety są najczęściej spowodowane niewiedzą dotyczącą dobierania zdrowych produktów. Przykładowo osoba cierpiąca na choroby układu krążenia może sobie zrobić dużą krzywdę, jeśli przejdzie na dietę ketogeniczną i zacznie jeść produkty bogate w tłuszcze nasycone – są one bardzo niezdrowe w chorobach serca. Inne niebezpieczne skutki stosowania diety keto to: Kamienie nerkowe, Zaparcia, Awitaminoza, Obniżone ciśnienie krwi. Przeciwwskazania do stosowania diety ketogenicznej Diety tej nie powinny stosować osoby cierpiące m.in. na cukrzycę, choroby wątroby, kamicę nerek i kobiety w ciąży.  

Przeczytaj
lidl promocje
AdobeStock
Newsy Świetnie podnoszą odporność i opóźniają procesy starzenia! Tylko do środy kupisz je w Lidlu aż o 52% taniej!
W okresie zwiększonej zachorowalności na przeziębienia warto zwiększyć swoją odporność. Popularna sieć Lidl ma dla was promocję na pełne witamin owoce. Akcja trwa tylko do środy!
Katarzyna Wyborska
listopad 24, 2020

Idą pierwsze przymrozki i czas zadbać o swoją odporność! Można oczywiście kupować witaminy w aptece, ale o wiele lepiej jest zacząć jeść więcej owoców, kiszonek i innych produktów bogatych w witaminę C. Tylko do jutra w sklepach Lidl możecie kupić owoce pełne tej witaminy ponad 50% taniej! Atrakcyjna promocja Sieć Lidl nieustająco kusi swoich klientów różnymi promocjami. Niedługo zacznie się grudzień i sklepy już zaczęły intensywnie przypominać nam, że za miesiąc Wigilia! Już teraz można kupić bombki i inne ozdoby choinkowe, zabawki, słodycze i inne. Lidl także wprowadza klientów w świąteczną atmosferę, m.in. najnowszą promocją – skusicie się na mandarynki za jedyne 4,99 zł za kilogram? Mandarynki dobre na wszystko Te popularne cytrusy są chętnie spożywane przez Polaków – i nic dziwnego! Słodsze od pomarańczy nie tylko są smaczne, ale i bardzo zdrowe. Mandarynki zawierają m.in.: Witaminę A – działa na nasz wzrok, chroni przed chorobami oczu oraz przedwczesnym starzeniem się skóry Witaminę C – wzmacnia naszą odporność i naczynia krwionośne Nobiletynę – przeciwdziała rozwinięciu się cukrzycy typu 2, a do tego jest pomocna w leczeniu otyłości Kto powinien jeść mandarynki? Ze względu na szereg zalet, do swojej diety mandarynki powinny wdrożyć osoby, które: Cierpią na cukrzycę – mandarynki mają niski indeks glikemiczny (30) i z rozsądkiem mogą być spożywane przez cukrzyków Odchudzają się – jedna mandarynka ma zaledwie 35 kalorii, co w połączeniu z niskim indeksem glikemicznym czyni z niej świetną słodką przekąskę na diecie Są zagrożone miażdżycą – mandarynki chronią przed miażdżycą naczyń   Źrodło: lidl.pl

Przeczytaj